بچینگ پلانت چیست؟

بچینگ پلانت یا دستگاه تولید بتون آماده دستگاهی است که مواد تشکیل دهنده بتن را با هم مخلوط می نماید. به محض آماده شدن، بتن به وسیله تراک میکسر به محل مورد نظر منتقل و در محل بتن ریزی استفاده می شود که این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می گردد.

در برخی موارد دستگاه های بچینگ پلانت به صورت موقت در پروژه ها بکار برده می شوند نه به عنوان یک دستگاه دائمی. در این گونه موارد، محل نصب بچینگ پلانت باید نزدیک محل بتن ریزی باشد. هدف از این کار استفاده بهینه از زمان و مکان است به طوری که به سهولت بتوان از بتن ترکیب شده استفاده کرده و از هرگونه تاخیر در فرایند ساخت و ساز جلوگیری به عمل آورد.

بچینگ پلانت
افغانستان سد فاریاب بچینگ دو متری لاینربین

 

هر دستگاه بچینگ جهت ترکیب مصالح، آب، سیمان و سایر ترکیبات به میکسر نیاز دارد که ابعاد میکسر متناسب با پروژه در حال احداث تعیین می گردد.

علاوه بر میکسر، هر دستگاه بچینگ دارای یک فیدر توزین مصالح می باشد که برای ذخیره مصالح و توزین دقیق از آن ها استفاده می گردد. با استفاده از این سیستم می توان بتنی مستحکم و مطابق با اصول ساختمان سازی تولید نمود.

 

بچینگ پلانت شامل چه قسمت هایی است؟

  • سیلوهای سیمان: ذخیره سیمان در سیلو که نوع و اندازه سیلوها متناسب با ایستگاه مرکزی بتن متفاوت است.
  • منبع ذخیره آب: اندازه گیری خودکار آب مورد نیاز هر بچ و انتقال به میکسر
  • مخازن شن و ماسه: ذخیره شن و ماسه مورد نیاز به تفکیک
  • باسکول شن و ماسه: اندازه گیری شن و ماسه به مقدار مورد نیاز و ارسال به میکسر
  • باسکول سیمان: نگهداری سیمان با تیپ های مختلف سیلو به صورت جداگانه
  • دیگ میکسر: مخلوط موادی همچون سیمان، شن، ماسه و آب با یکدیگر
  • اتاق اپراتور: کنترل کمیت ها و احجام داده شده در این قسمت توسط اپراتور
  • حلزونی های انتقال سیمان: انتقال سیمان از سیلوها به باسکول سیمان
  • کنتور آب: اندازه گیری حجم آب مورد نیاز در هر بچ

 

بچینگ پلانت به دو گروه تر و خشک تقسیم می شود:

در بچینگ پلانت تر همه مصالح همزمان با هم ترکیب می شوند و سپس بتن آماده به محل پروژه منتقل می گردد. بتن به دست آمده از این بچینگ کاملا یکدست و یکنواخت می باشد.

اما در بچینگ پلانت خشک، مصالح به جز آب با هم ترکیب شده و توسط یک تراک میکسر بارگیری می شود. سپس به مصالح، آب اضافه شده و عمل میکس در حین انتقال به محل پروژه انجام میگیرد.

بچینگ پلانت در انواع و ظرفیت های متفاوت و نسبت به نیاز مشتری طراحی و ساخته می شوند که از انواع مختلف آن می توان به بچینگ پلنت ثابت و متحرک اشاره نمود.

ایستگاه مرکزی بتن (بچینگ پلانت ) در اندازه های ۰/۵ الی ۷ مترمکعب در هر بچ ساخته می شوند. دستگاه های جدید کارها به صورت اتومات عمل کرده و یک دستگاه بتن ساز در هر ۵ تا ۷ دقیقه می تواند بچ اسمی خود را تحویل و آماده نماید یعنی یک دستگاه بچینگ یک متری در هر ساعت می تواند بین ۶۰ الی ۷۰ متر مکعب بتن تولید نماید.

در پروژه های بزرگ مانند سدها، تونل ها و مواردی که نیاز به بتن ریزی بالایی دارند معمولاً بسته به نوع پروژه از چند دستگاه بچینگ بطور همزمان استفاده می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بچینگ پلانت و طرز کار دستگاه بچینگ بتون ساز می توانید به مقالات مربوطه مراجعه نمایید.

 

خرید بچینگ پلانت

چنانچه قصد مشاوره ، خرید ، مونتاژ ، دمونتاژ ، نصب و راه اندازی و یا سرویس و نگهداری بچینگ پلانت ( دستگاه تولید بتون آماده ) را دارید می توانید هم اکنون با کارشناسان آریا صنعت تماس حاصل نمایید. گروه آریاصنعت در هر زمان و هر مکان پاسخگوی نیازهای مشتریان محترم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *