بچینگ پلانت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

قطعات و اجزای بچینگ پلانت : در این مقاله با قطعات تشکیل دهنده خط کامل بچینگ پلانت آشنا می شوید، لطفا با آریاصنعت همراه باشید.

بتن به دو روش اختلاط خشک و اختلاط تر تولید می شود.

۱- روش اختلاط خشک: طرح اختلاط خشک به این صورت می باشد که در ایستگاه بتن، سیمان و سنگدانه ها با یکدیگر به نسبت وزن مورد نیاز مخلوط شده، سپس پس از انتقال به مخلوط کن، به مخلوط خشک، آب اضافه می شود و هنگامی که میکسر شروع به کار کند مخلوط بتن، آماده استفاده می باشد. مخزن نگهدارنده آب باید بر روی تراک میکسرهایی که برای انتقال و حمل بتن در ایستگاه از آن ها استفاده می شود، نصب گردد.

۲- روش اختلاط تر: در این روش دانه های سنگی، سیمان و آب در میکسر مستقر در ایستگاه تولید ترکیب می شوند. بتنی که به تراک میکسر انتقال داده می شود، بلافاصله آماده بهره برداری است. در ایران سیستم طرح اختلاط تر از طرح اختلاط خشک رایج تر است.

قطعات و اجزای بچینگ پلانت

دستگاه تغذیه یا فیدر در بچینگ پلانت، اولین بخش از این مجموعه می باشد که در نقش سیلو (ذخیره ی مواد اولیه) به کار می رود. فیدر بچینگ پلانت بر پایه تعداد بین ها، حداکثر مقدار ظرفیت ذخیره مصالح و همچنین قدرت توزین در هر بار بارگیری (هر بچ) نام گذاری و دسته بندی می شود. برخی از دست اندرکاران در دسته بندی خود تعداد دریچه های تخیله مواد از سیلو (بین) به باسکول مواد را نیز به عنوان شاخص در نام گذاری خود منظور می کنند.

در واقع فیدر مصالح در بچینگ پلانت بتن به خاطر این که در زمان بارگیری به وسیله لودر یا کامیون تحت فشار بارهای استاتیکی و دینامیکی شدید قرار می گیرد باید از ساختار محکم و مقاوم برخوردار باشد، تا در حین کار باعث شکستگی، خسارت و آسیب رساندن به دستگاه نشود.

نکات مهم در زمان انتخاب فیدر مناسب

  1. استحکام شاسی
  2. ظرفیت حقیقی توزین
  3. ظرفیت ذخیره مصالح
  4. سیستم توزین

در صنعت روز دنیا، امروزه سیستم های توزین مکانیکی بر پایه کشش فنر و  بهره گیری از سیستم نیروسنج های قدیمی و همچنین سیستم اندازه گیری حجمی که در هر دو شیوه کار غالباً با خطاهای زیادی در خصوص اختلاط وجود داشتند باطل شده است. سیستم های فوق، امروزه با بهره گیری از واحدهای توزین الکترونیکی دارای دقت و سرعت عمل بسیار زیادی شده اند.

تسمه نقاله مادر:

از نوار نقاله در مجموعه بچینگ پلانت بتن، بعد از انبارش و توزین مصالح جهت حمل مصالح به میکسر استفاده می شود. تسمه نقاله معمولاً به شکل پروفیل V شکل، U شکل و تخت تولید می شوند. مدل های V و U شکل در حمل و نقل مواد فله ای و فاقد شکل مورد بهر ه برداری قرار می گیرد.

در مجموعه بچینگ پلانت نیز این نوع تسمه ها به کار می رود.

اندازه عرض لاستیک و زاویه فرم تسمه نقاله ها نسبت به نوع مصالح مختلف می باشد که در مراحل طراحی به وسیله محاسبات دقیق به دست می آید.

هاپر (توقیف) دو طرفه:

مجموعه بچینگ پلانت هایی که سیستم آن ها دارای میکسر (مخلوط کن) می باشد و در زمان طراحی مواردی پیش می آید که لازم است هم بتن خشک و هم بتن تر بارگیری شود. در این زمان بین میکسر و نوار نقاله مادر سیستمی اضافه می شود تا به آسانی امکان استفاده از آن مهیا باشد. این سیستم بستگی به نوع میکسر متفاوت است که به شکل جدا از نوار نقاله ها یا جزیی از نوار نقاله و همچنین می توان از نوار نقاله مجزا برای این کار استفاده نمود.

در مقاله بعدی سایر قطعات و اجزای بچینگ پلانت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.