سیلوی سیمان در بچینگ

سیلوی سیمان در بچینگ : سیلوی سیمان مخازن فلزی مخصوصی هستند که از آن ها در پروژه های بزرگ ساختمانی جهت نگهداری سیمان استفاده می شود. جهت حفظ و جلوگیری از اتلاف سیمان از سیلوهای سیمان با ظرفیت های متفاوت استفاده می گردد.

سیلوهای سیمان به اشکال ثابت، موبایل و پرتابل و بر اساس موقعیت و محل نصب انتخاب و استفاده می شوند. سیلوهای نوع ثابت دارای ظرفیت های ۶۰ تا ۲۵۰ تن، نوع پرتابل دارای ظرفیت ۳۰ تا ۶۰ تن و نوع موبایل دارای ظرفیت ۱۰ تا ۳۰ تن می باشند.

سیلوی سیمان در بچینگ :

حفظ و نگهداری از سیمان در شرایط مناسب در هر پروژه عمرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدت زمان نگهداری از سیمان در ظرف های دربسته و بدون منافذ یا نگهداری از آن در سیلوهای ذخیره سیمان تا سه ماه مجاز می باشد، اما همین سیمان زمانی که در کیسه های کاغذی سه لایه بسته بندی و نگهداری می گردد پس از ۴ تا ۶ هفته از مقاومت آن به طرز قابل توجه ای کم می شود.

نکته دیگری که باید در نگهداری از سیمان مورد توجه قرار داد این است که علاوه بر عدم نفوذ آب به سیمان، باید از قرارگیری آن در معرض هوای مرطوب و نمناک نیز اجتناب نمود، در نتیجه انباشته نمودن سیمان در پاکت های خیس مجاز نمی باشد.

قرارگیری سیمان به مدت طولانی در هوای مرطوب موجب کلوخه شدن، گیرش جزئی و یا گیرش ناشی از هوا می گردد. هر گاه کلوخه های سیمان زیر فشار انگشتان شروع به خرد شدن نمود، می توان تشخیص داد که سیمان قابل استفاده می باشد در غیر این صورت نباید از آن در پروژه های عمرانی استفاده نمود.

ممکن است سیمانی که دارای گیرش ناشی از هوا باشد هنوز قابل استفاده و کاربرد باشد ولی حتما مقداری از مقاومت آن کاسته می شود. از این گونه سیمان ها هیچ گاه نباید در موارد سازه ای استفاده نمود. می توان از این نوع سیمان در مصارف غیرسازه ای استفاده کرد. همچنین با توجه به تست نمونه های فشاری میتوان میزان مقاومت سیمان را تعیین نمود. داین موارد افزایش میزان سیمان می تواند در بالا بردن میزان مقاومت بتون تاثیرگذار باشد.

شایان ذکر می باشد که دقت در انبار کردن سیمان با توجه به اینکه یکی از مواد کم دوام و پر بها در تشکیل بتون می باشد دارای ارزش زیادی است.

  1. انبار کردن سیمان در سیلوی سیمان دارای مزایای قابل توجهی برای پروژه های عمرانی است که برخی از این مزایا به شرح زیر است:
  2. تهیه سیمان فله ای مقرون به صرفه تر بوده و پیمانکار جهت تخلیه بار نیازی به توقف در پروژه ندارد.
  3. حمل سیمان با کیسه تا محل قرارگیری مخلوط کن حذف شده، همچنین هدر رفت سیمان بدلیل پارگی کیسه ها نیز وجود ندارد.
  4. بدلیل اینکه سیلوی سیمان نسبت به عوامل جوی مقاومت زیادی دارد، از اتلاف سیمان کاسته می شود.
  5. سیلوی سیمان این امکان را فراهم می کند تا بتوان از تمامی ظرفیت مخلوط کن در رابطه با طرح مخلوط بتون استفاده نمود، در حالی که منطبق نمودن تعداد کیسه های ۵۰ کیلوگرمی سیمان با حجم مخلوط کن مشکل است.

جهت کسب بهترین نتیجه، ظرفیت انباشته نمودن سیمان در سیلو به موارد زیر بستگی دارد:

  1. حداکثر میزان مصرف سیمان
  2. زمان تحویل محموله
  3. راه های دسترسی به کارگاه