طرز کار دستگاه بچینگ بتون ساز

در این مقاله گروه آریاصنعت سعی دارد شما را با چگونگی کارکرد بچینگ پلانت ( دستگاه تولید بتون آماده ) آشنا نماید. از آن جایی که فرایند تولید بتن در هر دستگاه به صورت عمودی و در تمام دستگاه ها نیز به یک صورت انجام می پذیرد لذا توضیح یک سیکل کار دستگاه بچینگ کفایت  می کند.

در این میان تنها چیزی که متفاوت است سرعت و زمان کار هر دستگاه می باشد.

توضیح این که این سیکل فقط به تولید بتن اختصاص دارد. افرادی که با دستگاه بچینگ کار می کنند باید با نحوه مراقبت و نگهداری از دستگاه آشنایی کامل داشته باشند زیرا این دستگاه در صورتی که از سرویس های پیوسته و منظم دوره ای برخوردار نباشد خیلی زود دچار استهلاک و فرسودگی در قطعات می شود.

 

کارکرد بچینگ پلانت به صورت کلی

در دستگاه های بچینگ تمام مواد مورد نیاز برای اختلاط به صورت جداگانه توزین و سپس به درون میکسر دستگاه بچینگ ریخته شده و پس از مدت زمانی (این زمان با توجه به نوع بتن متفاوت است) مواد توزین شده به بتن تبدیل می شوند که می توان با توجه به مقاطع مختلف از آن بهره گرفت.

 

کارکرد بچینگ پلانت

پیش از عملیات ساخت بتن چه کارهایی انجام می شود؟

یک سری از کارها را می توان به طور هم زمان در یک دوره کاری در دستگاه بچینگ با هم انجام داد.

به طور مثال توزین مواد مختلف و یک تعدادی از کارها، پیش نیاز ورود به مرحله بعد محسوب می شوند. مثلاٌ پایان مرحله توزین، ریختن مواد به درون میکسر می باشد.

قبل از ساخت بتن در دستگاه بچینگ این موارد باید انجام پذیرد.

  1. روشن کردن میکسر دستگاه بچینگ (کمپرسور باد– سیستم پنوماتیکی)
  2. روشن کردن پمپ از جایی که توزین صورت می گیرد.

 

کارکرد بچینگ پلانت

در دستگاه هایی که نوار انتقال مصالح دارند و دارای روغن هیدرولیک داخل میکسر هستند، نوار  انتقال دائماٌ روشن است ولی باید موتور آن را استارت کرد و حتی می توان دستور روشن شدن در زمان دلخواه و مناسب را به آن ارسال کرد.

گام بعدی که در واقع می توان آن را با زمان بندی کنترلی انجام داد خالی کردن تمام باسکول های دستگاه بچینگ است که بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. به ویژه هنگامی که تصمیم داریم دستگاه را به شکل اتوماتیک استارت کنیم در چنین شرایطی حتی اگر یکی از سلول ها خالی نشده باشد، دستگاه به حالت اتومات در نمی آید.

اما در حالت دستی می توانید با تولید یک بچ بتن از مواد داخل باسکول استفاده و سپس آن را خالی نمود البته باید در نظر داشته باشیم پیش از شروع به کار، نکات ایمنی و تجهیزات فوریتی را کاملاٌ تست کرده و در نظر داشته باشیم. غیر از افراد کارشناس در اطراف دستگاه، شخص دیگری حضور نداشته باشد و با به صدا درآوردن آژیر به همه اعلام نماییم که عملیات ساخت بتن در حال شروع شدن است.

ابتدا باید همه مواد بارگیری شوند علی الخصوص موادی که در دستگاه های دارای لاینربین بین تمام مواد (بادامی، نخودی، ماسه و…) به شکل تجمعی روی یکدیگر بارگیری و توزین می شوند. البته سیستم های قدیمی این کار را با سرعت پایین انجام می دهند.

جهت بارگذاری می توان از نوار نقاله استفاده کرد در چنین حالتی مواد به شکل تجمعی درون باکت حمل مواد و یا درون یک مخزن ذخیره توزین می شوند.

مواد بعدی سیمان یا همان پودر پولازون می باشد که می توان یا هر دو را به شکل تجمعی درون باسکول توزین کرد ولی برای توزین هرکدام باسکول جداگانه در نظر گرفت. معمولاٌ دستگاه بچینگ فقط از یک باسکول استفاده می کند و در هنگام استفاده از یک نوع پولازون، به کارخانه سیمان طرف قرارداد مقدار ترکیب سیمان و پولازون مورد استفاده سفارش داده می شود تا عملیات بارگیری و توزین به دقت انجام شود و ترکیب سیمان و پولازون به شکل یکسان در همه مخلوط بتن تقسیم شود، ضمن این که معمولاٌ سیمان و پولازون در سلول های ایستاده ذخیره شده و به وسیله یک اسکرو (حلزونی) که شامل یک لوله و یک شبکه مارپیچ در درون آن است ساخته می شود.

سپس با مرحله بارگیری، مواد، سیمان و مقدار آب مورد استفاده در یک سلول را بارگیری می کنیم و اگر فشار آب جهت بارگیری و ارسال دستور به اندازه کافی نباشد از یک پمپ آب استفاده می شود و برای کنترل و مهار کردن فشار آب نیز اغلب شیر توپی یا شیر پروانه ای به کار می رود. در این زمان عملیات بارگیری آب توسط کنتور و میکس شدن انجام می شود. البته این روش از دقت بالایی برخوردار نیست.

 

سایر موارد کارکرد بچینگ پلانت

تقریباٌ درباره تمام مواردی که در بتن ها استفاده می شود، نوشته شد.

اما موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در یک نوع بتن خاص از آن ها استفاده شود این مواد افزودنی نقش روان کننده دارند که اغلب درون یک مخزن کوچک بارگیری می شوند و چون شکل مایع دارند برای بارگیری آن ها از یک الکترو پمپ استفاده می شود.

هنگامی که مواد افزودنی در یک بتن بیش از یک نوع باشد می توان همه آن ها را به شکل تجمعی و ترتیبی در درون یک باسکول توزین نمود.

در ضمن در نقاطی که دمای هوا بسیار بالا می باشد برای خنک کردن مواد از یخ استفاده می شود که این عمل هنگام توزین سیمان و پولازون به شکل ترتیبی توزین می شود.

البته می توان یک مخزن جدا نیز برای توزین یخ در نظر گرفت و یا این که یخ را به شکل قالب های آماده از چیلر یخ سازی گرفته و به وسیله یک نوار نقاله آن را درون مخزن آب توزین کرد.

اگر در شرایطی می بایست از مواد دیگری نیز در تولید بتن استفاده نمود، آن مواد را نیز باید به شکل هم زمان با مواد دیگری بارگیری و توزین نماییم.

 

کارکرد بچینگ پلانت

تخلیه تمام مواد به درون میکسر دستگاه بچینگ

زمانی که عملیات بارگیری تمام مواد به شکل مجزا ولی هم زمان صورت گرفت پس از توزین آخرین مواد با ترتیب مشخص، عملیات میکس شروع می شود که با توجه به نوع بتن زمان مخلوط شدن مواد نیز متفاوت می باشد.

کارکرد بچینگ پلانت

ترتیب تخلیه مواد مخلوط بتن به درون میکسر

بهتر است تخلیه مواد به درون میکسر به ترتیب انجام شود به طور مثال اگر سیمان و آب قبل از مواد دیگر وارد شود موجب نشت مواد در قسمت تخلیه بتن و یا چسبیدن به دیواره درون میکسر می شود.

بنابراین اول مواد و مصالحی مانند شن، ماسه و.. را تخلیه می نماییم و برای این که فشار زیادی به گیربکس دستگاه وارد نشود اول آب و بعد از آن سیمان را با مخلوط اضافه می کنیم.

از آن جایی که مواد افزودنی مانند ژل میکروسیلیس از غلظت بالایی برخورد هستند بهتر است آن را هنگام تخلیه آب و یا از طریق لوله حاوی آب به درون میکسر تزریق کنیم.

 

حمل بتن به محل مورد نظر، تخلیه و اتمام مراحل ساخت یک بچ بتن

بعد از طی مراحل فوق، بتن داخل میکسر آماده بهره برداری می باشد و با باز کردن دریچه میکسر می توان آن را تخلیه و از آن استفاده کرد.

حمل و نقل بتن به وسیله کامیون صورت می گیرد و اگر محل استقرار دستگاه به محل مصرف نزدیک باشد می توان از نوار نقاله استفاده نمود.

 

هم پوشانی مراحل بارگیری و میکس شدن مواد و تکرار چرخه تولید بتن

انجام موارد فوق باعث تولید یک بچ بتن می شود که ظرفیت آن با توجه به ظرفیت میکسر و یا دستگاه تولید بتن متغیر است.

عملیات ساخت بتن تا زمانی که به بتن نیاز است ادامه می یابد البته برای سرعت بیشتر می توان پس از تخلیه میکسر و باسکول ها هم زمان با میکس شدن و تخلیه بتن، دوباره شروع به بارگیری مواد کرد تا از دستگاه بچینگ پلانت به بهترین نحوه بهره برداری نمود البته اگر دستگاه در حالت اتومات باشد، زمان پرتی کار خیلی کمتر است.

به مقاله انواع بچینگ پلانت مراجعه شود.