نوار نقاله در بچینگ پلانت

کاربرد نوار نقاله در بچینگ پلانت : از اسکرو کانوایر در  بچینگ پلانت برای انتقال سیمان از سیلوها به باسکول و بعد از توزین باسکول به میکسر (تراک میکسر یا میکسرهای ثابت) استفاده می شود.

قطر هر اسکرو (۶ و ۸ و ۱۰) بر اساس مقدار سیمان مورد نیاز در هر بچ ساخته می شود. اسکروها برای انتقال انواع مواد پودری نیز به کار می روند.

کاربرد نوار نقاله در بچینگ

کاربرد نوار نقاله در بچینگ پلانت

نوار نقاله از یک شاسی که بر روی آن تعدادی رولیک با فاصله و زاویه معین از همدیگر قرار دارند تشکلی شده است که بر روی این رولیک ها نوار یا تسمه قرار می گیرد و در دو سر این شاسی دو درام قرار دارد که تسمه به دور آن پیچیده خواهد شد و در سمت دیگر دو سر نوار به هم آپارات یا متصل خواهند شد که معمولا برای انجام آپارات از چسب های مخصوص و یا پرچ های خاصی استفاده می شود.

در یکی از سرهای این سیستم بر روی درام یک و یا دو عدد الکتروگیربکس نصب می گردد که وظیفه آن ها به حرکت در آوردن نوار نقاله می باشد و معمولا در انتهای دیگر دو عدد بولت (پیچ) قرار دارد که با تنظیم و چرخاندن آن ها به مقدار لازم و دقیق می توان اقدام به رگلاژ نوار نمود.

از انواع مختلف نوار نقاله می توان به نوار نقاله ساده و قاشقی اشاره کرد که با توجه به نوع مواد و شیبی که نوار قرار است مصالح را انتقال دهد انتخاب می شوند. خود این سیستم به صورت کامل میتواند بر روی چهار ستون قرار گیرد و یا با استفاده از میله ترانس آن را آویزان ساخت، در بعضی موارد نوار نقاله هایی با قابلیت جابجایی ساخته می شوند که با نصب چرخ هایی به قسمت تحتانی این کار انجام می گیرد.

۱- رولیک :

یکی از اصلی ترین بخش های نوار نقاله، رولیک های آن می باشد که انتخاب نوع و سایز آن با توجه به طول نوار و مقدار وزنی است که قرار است متحمل شود. رولیک ها با قطر و طول مختلف ساخته میشوند و گاهی قسمت انتهایی دو سر آن به صورت پیچ ساخته شده و پس از قرارگیری در محل توسط مهره در جای خود محکم می گردند .

۲- درام :

به شکل استوانه ای بوده و سطح مقطع بالا و پایین آن بسته می باشد، از داخل درام یک شفت عبور می کند که برای نصب بر روی نوار نقاله این دو شفت را که در دوسر درام قرار دارند داخل دو عدد یاتاقان قرار می دهند، هر نوار نقاله دارای دو عدد درام می باشد که یکی از آن ها در سر نوار و دیگری در انتهای نوار نصب می گردد نیروی محرکه نوار نقاله توسط یک الکتروگیربکس تامین می شود که معمولا در سر نوار نصب می گردد که ادامه شفت درام که از داخل یاتاقان عبور کرده مستقیما وارد گیربکس شده و با چرخیدن موتور درام و در نتیجه نوار نقاله شروع به کار  چرخیدن می نماید. بعضی مواقع جهت انتقال نیرو از الکتروگیربکس به شفت دارم از سیستم چرخ زنجیر استفاده می گردد.

۳- الکتروگیربکس 

از دیگر اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله می توان الکتروگیربکس را نام کرد. الکتروگیربکس در مجموعه نوار نقاله نقش نیروی محرک را بازی می کند و با توجه به طول و عرض نوار و ماکزیمم باری که قرار است توسط نوار انتقال پیدا کند انتخاب می شود و معمولا به دو روش کوپل مستقیم و یا استفاده از زنجیر چرخ به درام متصل می گردد.

سرعت نوار نقاله :

قبل از طراحی و ساخت نوار نقاله، از روی اندازه درام، قدرت و سرعت موتور (دور در دقیقه)، نسبت مورد نیاز برای گیربکس و همچنین با در نظر گرفتن میزان سرعتی که لازم است نوار نقاله به حرکت در آید محسباتی انجام می گیرد که موجب انتخاب بهترین گزینه می گردد به عنوان مثال الکتروموتور با چه توان و سرعت (دور در دقیقه) و گیربکس با چه مشخصات و نسبتی مورد نیاز می باشد، همچنین قطر درام را نیز می توان از این طریق بدست آورد. اما گاهی با توجه به نوع مصالح و لزوم بر اجرای سریع انتقال مصالح، با هدف بالا بردن سرعت سیستم مجبور به استفاده از درایو و یا اینورتر نمود تا پس از ساخت تسمه نقاله قادر به کنترل سرعت نوار نقاله نمود.