تفاوت آسانسور کارگاهی و مسکونی

تفاوت آسانسور کارگاهی و مسکونی : در معماری مدرن امروزی هر روز که می گذرد ساختمان ها و برج های مرتفع تری در شهرها بنا می شود. ساخت این آسمان خراش های عظیم، دقت و تلاش مضاعفی از سازندگان طلب می کند. با وجود آسانسورهای کارگاهی نقل و انتقال مواد و مصالح برای پرسنل و مهندسین آسان و راحت تر می باشد.

بالا بردن مصالح یکی از مشکلات مهم در ساخت پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، سکوهای نفتی، سدها و ساختمان های عظیم محسوب می شود. اما با وجود آسانسورهای کارگاهی که وظیفه نقل و انتقال این مواد و مصالح را به ارتفاعات برعهده دارند عملیات ساخت بسیار آسان انجام می پذیرد.

تفاوت آسانسور کارگاهی و مسکونی :

یکی از ویژگی های آسانسورهای کارگاهی این است که با لیفتراک ها و بالابرهای صنعتی تفاوت دارد و در شکل ظاهری شبیه به آسانسورهای ساختمانی مسکونی می باشند. فقط با این تفاوت که فقط برای جا به جایی بار از آن استفاده می شود. همچنین آسانسورهای کارگاهی چه از نظر ظرفیت و چه از نظر تحمل وزن با آسانسورهای مسکونی فرق دارند. برای حرکت عمودی این آسانسورها از یک نیروی الکتریکی مانند موتور استفاده می شود.

آسانسورهای کارگاهی دارای پیشینه دوری هستند و یکی از اولین ماشین های دست ساز انسان شمرده می شوند. جالب است بدانید فراعنه در مصر باستان برای ساخت اهرام مصر از بالابرهای کارگاهی بهره می گرفتند.

ارشمیدس اولین سازنده این آسانسور است که برای برای بالابردن افراد در ساختن بناهای مرتفع استفاده می کرد.

البته اولین کسی که این دستگاه را به صورت علمی و مطابق با شمایل امروزی ساخت شخصی به نام “اتود” بود. آسانسوری که “اتود” اختراع کرد با قرقره و وزنه کار می کرد. به موازات پیشرفت در جوامع انسانی و ازدیاد گونه بشری آسانسورهای کارگاهی نیز ساختار و شکل پیشرفته تر و کامل تری به خود گرفت تا به انسان کمک کند که در زمینه معماری به اهدافش برسد.