استفاده از نوار نقاله در بچینگ

موارد استفاده از نوار نقاله در بچینگ پلانت : از نوار نقاله در سیستم های جدید بچینگ پلانت استفاده می گردد به عنوان مثال در لاینربین که می تواند همزمان به عنوان باسکول مصالح عمل کند، در سیستم انتقال بتون خروجی از میکسر به مکان مورد استفاده و همچنین در سیستم انتقال مصالح از لاینربین به مخزن ذخیره مصالح که در بالای میکسر قرار دارد. سیستم های جدید بچینگ نسبت به نمونه های قدیمی از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.

استفاده از نوار نقاله در لاینربین

لاینربین یا فیدر برای ساخت بتون مورد نیاز از چندین مخزن که معمولا بین ۲ تا ۵ مخزن می باشد جهت ذخیره مصالح مختلف منجمله شن و ماسه، بادامی و غیره تشکیل می گردد. در بخش پایین مخزن ها یک عدد دریچه تخلیه بتون قرار داده شده است که باز و بسته شدن آن توسط جک های پنوماتیک و یا برقی صورت می گیرد. نوار نقاله در بخش زیرین دریچه ها تعبیه می گردد که بارگیری مصالح مورد نیاز از طریق باز و بسته شدن این دریچه ها صورت می گیرد. انتقال مصالح مورد نیاز از طریق نوار نقاله به درون میکسر، باکت و یا نوار انتقال با روشن نمودن موتورهای نوار نقاله انجام می شود. بیشتر مواقع می توان با با استفاده از میله ترانس نوار نقاله را شناور ساخته یا نوار نقاله را بر روی لودس های توزین قرار داد و از آن به عنوان باسکول استفاده نمود، در این مواقع از نوار نقاله می توان همزمان به عنوان سیستم انتقال مصالح توزین مصالح استفاده نمود. در بچینگ پلانت های قدیمی از نوار نقاله در سیستم انتقال مصالح و توزین مصالح بدلیل اینکه سیستم تغذیه شن و ماسه به صورت دراگلاین می باشد استفاده نمی شود.استفاده از نوار نقاله

استفاده از نوار نقاله در انتقال مصالح به میکسر یا مخزن ذخیره

در سیستم لاینربین و یا سیستم دراگلاین، انتقال مصالح توزین شده به سه روش مختلف انجام می گیرد:

در روش اول از اختلاف سطح استفاده می گردد به این صورت که مصالح پس از انجام عمل توزین در لایناربین و استارت تسمه نقاله مصالح، به صورت مستقیم وارد میکسر و یا مخزن ذخیره بالای میکسر می شوند، این عملیات مواقعی که محل نصب دستگاه بچینگ دارای اختلاف سطح و یا شیب تند می باشد مقرون به صرفه است.

در روش دوم انتقال مصالح به درون میکسر، پس از بارگیری مصالح و توزین توسط باکت (که یک مخزن مصالح می باشد) انجام می گردد بدین صورت که باکت بر روی یک ریل شیب دار حرکت کرده و معمولا در زیر آن یک دریچه تخلیه تعبیه می شود، به هنگام رسیدن باکت به انتهای مسیر، دریچه تخلیه باز شده و مصالح به درون میکسر منتقل می گردد. در مدل های قدیمی جهت تخلیه مصالح به جای استفاده از دریچه تعبیه شده در زیر باکت از روش چرخش باکت حول محور افقی استفاده می گردد و مصالح از طریق شوت ورودی تخلیه می شود.

در روش سوم جهت انتقال مصالح از نوار نقاله استفاده می گردد که به آن نوار انتقال مصالح نیز گفته می شود. در این روش، مصالح از طریق سیستم لاینربین و یا دراگلاین توزین شده و سپس به داخل نوار انتقال هدایت می گردد، نوار انتقال که معمولا به صورت دائم روشن می باشد با ورود مصالح، آن را به شوت ورودی میکسر هدایت می کند اما معمولا برای بالا بردن سرعت تولید دستگاه (در دستگاه های بزرگتر) یک مخزن ذخیره مصالح در قسمت بالای شوت ورودی میکسر تعبیه گردیده و مصالح حمل شده در مرحله اول داخل این مخزن ذخیره شده و در زمان مناسب به داخل میکسر هدایت می شود.

استفاده از نوار نقاله در انتقال بتن تولید شده

در بعضی از دستگاه های بچینگ با توجه به اینکه محل بتن ریزی در نزدیکی دستگاه بچینگ می باشد و یا بدلیل موبایل بودن دستگاه بچینگ، می توان آن را به نزدیکی محل بتن ریزی رساند، همچنین میتوان از یک نوار نقاله جهت هدایت بتن تولید شده استفاده نمود، می توان این نوار نقاله را متحرک ساخت و با در نظر گرفتن محل مصرف بتون قابلیت تغییر زاویه را نیز داد.