روم باستان و اولین جرثقیل های برجی

پیش از این در مقاله ای به نام تاریخچه تاورکرین به بررسی پیدایش و ابداع این ابزار حیاتی پرداختیم، امروز نیز در این مطلب از مقالات تخصصی آریا صنعت می خواهیم به تاریخچه اولین جرثقیل های برجی در روم باستان اشاره کنیم، با آریا صنعت همراه باشید.

 

تاریخچه جرثقیل در روم باستان و اولین جرثقیل های برجی

رومیان باستان به ساختن کاخ ها، بناها و همچنین معماری با طرح های زیبا از علاقه و شهرت فراوانی برخوردارند و به همین دلیل در روم باستان بهره گیری از جرثقیل برای ساخت این گونه بناهای عظیم رواج بسیاری داشت. از آن جایی که رومیان به ساخت و ساز اهمیت فراوانی می دادند هر روز بر تعداد بناها و معابد آنان افزوده می شد.

این ساخت و ساز در ابعاد گسترده ای انجام می گرفت و می توان چنین برداشت نمود که رومی ها از همان جرثقیل یونانیان استفاده کردند ولی در طول زمان آن را تمامی بخشیدند محاسبات بسیار دقیقی که دو مهندس به نام های ویتروویس و الکساندر هرن برای تکنیک های بالا بردن سنگ ها استفاده می کردند این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

ساده ترین شکل جرثقیل در روم از یک بازوی تک میله ای، یک کابل دستی، یک طناب و یک تخته سنگ که دارای سه قرقره بود تشکیل شده بود و بعدها جرثقیل های سنگین تری به کار گرفته شد که دارای پنج قرقره بودند.

اولین جرثقیل های برجی

اولین جرثقیل های برجی

جرثقیل توسط رومیان تکامل یافت. وزن سنگ های استفاده شده در بناهای روم به بیش از شش تن هم می رسید و برای این منظور، رومیان در جرثقیل های خود از قرقره های مرکب و ستون های محکم استفاده می کردند. این روش هم از نظر سرعت و هم از نظر نیرو چندین برابر جرثقیل هایی بود که در مصر باستان استفاده می شد.

همچنین محققین از جرثقیل های برجی عظیمی یاد کردند که انرژی آن ها از انسان یا حیوان تامین می شد و این ماشین های غول پیکر قادر بودند سنگ هایی با وزن شصت تن و حتی بیشتر را جا به جا کنند و حتی وزن های ۱۰۰ تن را نیز تا ارتفاع ۲۴ متری بالا ببرند.

شکل و طراحی ظاهری هر جرثقیل با توجه به کاربرد آن متفاوت است. حتی در مغازه های کوچک نیز از جرثقیل با ابعاد کوچک استفاده می شود و از مرتفع ترینشان برای بناهایی با ارتفاع زیاد بهره میگیرند. امروزه در بخش هایی مانند سکوهای حفر چاه نفت و جستجو برای کشتی های غرق شده نیز جرثقیل های بزرگ نقش موثری دارند.

 

خرید، مونتاژ و دمونتاژ تاورکرین

جهت خرید تاورکرین می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس بگیرید، گروه آریا صنعت با ۳۵ سال سابقه درخشان در زمینه تولید ، نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری انواع تاورکرین ، جرثقیل برجی ، دستگاه تولید بتن آماده و بچینگ پلانت می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *