بازرسی فنی آسانسور کارگاهی

بازرسی فنی آسانسور کارگاهی : با توجه به ایجاد ایمنی جانی و مالی در آسانسورهای کارگاهی و همچنین استانداردهای جهانی و کشور ایران، لزوم بازرسی های فنی این آسانسورها امری اجتناب ناپذیر است. سازه های ساختمانی هر روز در حال گسترش می باشند و برای ایجاد این گونه سازه ها از آسانسورهای کارگاهی به وسعت زیادی بهره گرفته می شود. یکی از دلایل بسط و گسترش استفاده از آسانسورهای کارگاهی ضرورت جا به جایی افراد و اجسام در ارتفاعات سازه ها می باشد. آسانسورها در واقع دستگاهی الکترومکانیکی بودند که با گذشت زمان و گسترش علم الکترونیک و افزوده شدن هوش مصنوعی به صنعت فوق تبدیل شدند. در واقع علومی مانند مکانیک، معماری، الکترونیک، برق و صنایع در تولید آسانسورهای کارگاهی به کار گرفته می شوند.
همه متخصصین این علوم در رشته های فنی و مهندسی برای ساخت و طراحی یک آسانسور دخیل هستند تا همه نکات فنی و ایمنی در هنگام تولید و ساخت در نظر گرفته شود. از این بابت رعایت نکات ایمنی و بازرسی های فنی آسانسور، حفظ امنیت جانی افراد را در بردارد. امروزه با در نظر داشتن قوانین و مقررات نظام مهندسی پایان کار ساختمان بعد از صدور گواهی سلامت و ایمنی صددرصد آسانسور صادر می شود.

آسانسور

بازرسی فنی آسانسور کارگاهی

با این که امروزه از استانداردهای ملی و گسترش آن ها چند سال می گذرد هنوز هم کمبودهایی در حین بازرسی ها دیده می شود. به همین منظور به کارگیری کارشناسان خبره و متخصص در این حوزه بسیار مفید می باشد. بازرسی و کنترل سطح کیفیت و موارد فنی آسانسور باعث ارتقای میزان ایمنی در آن می شود. بازرسی فنی و بررسی آسانسور مطابق با چک لیست از اجزای گوناگون الکترونیکی و مکانیکی ساخته می شود و هرگونه نقص و عیوب فنی در هر یک از قسمت ها قادر است افراد را به سوی مرگ هدایت کند. هر آسانسور با توجه به ساختاری که دارد باید هر شش ماه یک بار بازرسی شود.
برخی از اجزای آسانسورها در اثر خوردگی و زنگ زدگی دچار فرسودگی می شوند که توجه به این نکات از اهمیت بالایی برخوردار است. مواردی مانند روشنایی کابین آسانسور ، موتورخانه، سیستم های کنترلی و غیره در هر بازرسی اهمیت فراوانی دارد. هم چنین کنترل سرخوردگی سیم بکسل و پاراشوت آسانسور بایستی مطابق چک لیست آسانسور بازرسی شود.

بازرسی فنی آسانسور شامل موارد ذیل است:

  • ۱-آسانسورهای صنعتی
    ۲-بالابرهای ساختمانی
    ۳-آسانسورهای مسافربری و باربری
    ۴-بازرسی ایمنی و فنی آسانسورهای الکتریکی و هیدرولیک
    ۵-بازرسی آسانسورهای خدماتی
    ۶-بازرسی و چک کردن اجزاء و قطعات نصب شده
    ۷-بازرسی و کنترل آسانسورها پس از نصب آن ها
    ۸-بازرسی فنی آسانسورهای بدون موتورخانه

استانداردها و اصول فنی که باید در بازرسی های فنی مورد توجه قرار بگیرند شامل موارد ذیل است:

  • ۱- استاندارد بین المللی ASME-EN81-A17-1
    ۲- استانداردهای ملی کشور در ایران ۶۳۰۳-۱

بخش هایی که هنگام بازرسی باید به آن ها توجه شود:

  • ۱-کنترل سیستم های الکتریکی،کنترلی، ایمنی و محرکه ی آسانسور
    ۲-کنترل دقیق سیستم تعلیق کابین
    ۳-بازدید عملکرد صحیح ترمزهای ایمنی، گاورنر و ضربه گیرهای آسانسور
    ۴-توجه به نحوه ی عملکرد صحیح و درست قفل ها، درب های کابین و طبقات اسانسور

مواردی که جهت بازرسی فنی آسانسور مورد نیاز است:

  • ۱-بعد از پرداخت هزینه باید نوبت بازرسی مشخص شود.
    ۲-اگر در زمان اول معایبی وجود داشت متقاضی بایستی نسبت به بازرسی مجدد اقدام کند.
    ۳-هنگام تایید بازرسی فنی آسانسور تایید گواهی سلامت آسانسور ارائه می شود.

بازرسی فنی آسانسور کارگاهی و لزوم اهمیت آن

در صورتی که به نکات فنی بی توجهی شود خسارات جانی و مالی زیادی در پی خواهد داشت. با توجه به این که استفاده از آسانسورهای کارگاهی و صنعتی رو به افزایش می باشد. بعضی اشخاص سودجو که فاقد هرگونه تخصص در امور فنی و مهندسی می باشند اقدام به بازرسی فنی آسانسور نموده و این امر باعث حوادث ناگوار بسیاری می شود. در نتیجه انتخاب شرکتی معتبر که دارای افراد ماهر و متخصص در زمینه ی بازرسی آسانسور می باشند بسیار حائز اهمیت است.
قبل از این اشاره کردیم که رعایت برخی موارد فنی در صدور گواهی سلامت آسانسور دارای اهمیت بسیاری می باشد. در نتیجه با بهره گیری از اشخاص متخصص و شرکت معتبر ایمنی آسانسور را ارتقاء داده و از امکاناتی که آسانسور کارگاهی و سایر آسانسورها برای شما فراهم می کند آسوده خاطر باشید.