امنیت آسانسور کارگاهی در هنگام سقوط

امنیت آسانسور کارگاهی در هنگام سقوط : با توجه به این که آسانسورهای کارگاهی برای انتقال افراد و مواد گوناگون به کار می روند، امنیت آن ها در اولویت قرار دارد. هرچه امنیت آسانسورهای کارگاهی بیشتر باشد به همان میزان تلفات و خسارات ناشی از کارکرد آن کاهش یافته و جان و مال مردم بیشتر حفظ می شود.

امنیت آسانسور کارگاهی

پاراشوت

بعضی مواقع آسانسورها بر اثر سرعت بالا سقوط می کنند. زمانی که سرعت آسانسور کارگاهی بالا باشد امکان سقوط آن نیز بیشتر است. به همین منظور برای ممانعت و پیشگیری از سقوط آسانسور کارگاهی طراحان و مهندسین قطعه ای به نام ترمز پاراشوت را در نظر گرفته اند. در واقع زمانی که آسانسور بیش از حد مجاز سرعت داشته باشد سیستم ترمز به طور اتوماتیک عمل کرده و از سقوط آسانسور کارگاهی جلوگیری می نماید.

سیستم اضافه بار (over load)

این سیستم الکترونیکی به گونه ای طراحی شده است که اگر بار آسانسور بیش از حد مجاز باشد شروع به هشدار دادن کرده و مانع حرکت می شود.

ترمز الکترومغناطیسی

این ترمز پشت الکتروموتور نصب شده و باعث توقف آسانسور در ایستگاه می گردد.

نرده ی امگا

نرده امگا در جایگاه ورود و خروج آسانسور کارگاهی نصب می شود. در هر طبقه که آسانسور بالا و پایین می رود با نرده ی امگا باز و بسته می شود. همچنین این نرده باعث جلوگیری از ورود اشیاء و افراد متفرقه به درون آسانسور می گردد.

حفاظ پیرامون

حفاظ پیرامون، محدوده ی استقرار آسانسور را تعیین کرده و از ورود و توقف افراد اضافی در آن محل جلوگیری می کند. این حفاظ برای جلوگیری از برخورد اشیاء، افراد و صدمات ناشی از آن نیز بسیار لازم است.

سری لیمیت سوئیچ های ایمنی

لیمیت سوئیچ ها در ابتدا و انتهای مسیر آسانسور بسیار لازم است. لیمیت سوئیچ روی درب کابین نیز جهت جلوگیری از سقوط نصب می گردد.

کلگی

این قطعه محدود کننده ی آخر مسیر بوده و به شکل خودکار باعث ادامه حرکت و یا پایان آن می شود. وظیفه دیگر کلگی این است که در صورت عمل نکردن لیمیت سوئیچ، از انحراف دستگاه برای سقوط جلوگیری کند.

 

از آسانسورهای کارگاهی می توان موارد زیر را نام برد.

  • آسانسور کارگاهی که در داخل چاهک استقرار و راه اندازی می شود. ریل های این اسانسور از نوع T9 و T16 می باشند. وجود این ریل ها باعث نرمی و ایمنی حرکت شده و استاندارد را تایید می کند.
  • آسانسور کارگاهی که بر روی نمای ساختمان نصب می شود . قطعات این آسانسور به طول ۳ متر بوده و سپس روی یکدیگر متصل می شوند. حرکت این آسانسور به شکل کششی یا با راک و پنیون انجام می شود.

در پایان کار و اتمام اجرای عملیات ساختمانی آسانسور کارگاهی را از چاهک خارج کرده و آسانسور مسافربر اصلی مستقر می شود.